Jazz History

Trombonelegende Willem van Manen

Na het afscheid eerder in deze serie van de legendarische trombonist Chris Barber, staat de trombone in deze aflevering opnieuw centraal. Ook Nederland kent inmiddels een respectabel rijtje van uitstekende jazztrombonisten, maar de nestor is toch echt Willem van Manen. Behalve een inmiddels legendarische trombonist van wereldniveau is hij bovendien een geweldige componist en eenMeer lezen over “Trombonelegende Willem van Manen”

Dwars fluiten in de jazz

Het is meestal niet het instrument dat mensen als eerste te binnen schiet als je hen vraagt een typisch jazz-instrument te benoemen: de dwarsfluit. Toch is het een instrument dat in de jazzmuziek een aardige positie heeft veroverd. Niet zoals bijvoorbeeld de saxofoon of trompet, maar het is toch een instrument dat met zijn specifiekeMeer lezen over “Dwars fluiten in de jazz”

De warme jazz van Rita Hovink

Rita Hovink is vooral bekend geworden met het nummer ‘Laat me alleen’, een mooi en gevoelig Nederlandstalig lied dat je een smartlap zou kunnen noemen. Toch is ook zij begonnen met jazz. Haar allereerste langspeelplaat was een onversneden jazzalbum, maar er werden nog geen 400 exemplaren van verkocht.  Vele jaren na haar dood heeft hetMeer lezen over “De warme jazz van Rita Hovink”

Jazzviolisten

De viool wordt als instrument meestal in verband gebracht met klassieke muziek. Binnen de jazz is de viool iets minder bekend. Violen en jazz worden vaak gekoppeld aan de gipsy jazz, de muziek van onder andere Django Reinhardt. Muziek met zigeunerinvloeden. Violist Stéphane Grappelli, die veel met Reinhardt heeft samengespeeld, is een groot vertegenwoordiger vanMeer lezen over “Jazzviolisten”

Zonder bas geen echte jazz

Er zijn inmiddels muzikale vormen van jazz waar geen bas in voor komt, maar laten we eerlijk zijn: dat zijn natuurlijk afgeleide vormen van jazz. Echte jazz kan niet zonder bas. In de jazzmuziek zijn de bassisten de bindende factor. Samen met de drummer vormen zij de stabiele basis waarop de rest van de muzikantenMeer lezen over “Zonder bas geen echte jazz”

Nederlandse saxofoonvrouwen

Jazz is vandaag de dag een mengeling van stijlen die steeds weer zorgt voor nieuwe muzikale impulsen. De jazz van nu klinkt heel anders dan de jazz van vroeger en de jazz van later lijkt waarschijnlijk in de verste verte niet meer op de jazz van nu. Door de moderne technieken en social media isMeer lezen over “Nederlandse saxofoonvrouwen”

Jazz in Nederland: deel 4

Zoals de jazz in het verleden van het buitenland naar Nederland kwam, zo ontdekte het buitenland in de jaren ’80 en ’90 steeds meer de Nederlandse jazz. Of preciezer geformuleerd: de Nederlandse jazzmuzikanten. De ontwikkeling hier in eigen land, zoals het opzetten van goede jazzafdelingen op de conservatoria en het creëren van voldoende jazzpodia doorMeer lezen over “Jazz in Nederland: deel 4”

Jazz in Nederland: deel 3

Zoals in deel 2 aangegeven is de komst van het Bimhuis een belangrijke mijlpaal geweest voor de verdere ontwikkeling van de jazz in Nederland. Het was niet alleen maar een Amsterdams podium, maar een broedplaats voor allerlei nieuwe muzikale initiatieven met een nationale en internationale uitstraling. Initiatieven die zich als een olievlek over Nederland verspreidden.Meer lezen over “Jazz in Nederland: deel 3”

Jazzorkesten in Nederland

Naast uitmuntende individuele jazzmusici kent Nederland ook talloze jazztrio’s, kwartetten, kwintetten, bigbands en orkesten. In haast iedere stad of dorp is wel een groep muzikanten te vinden die zich met jazz bezighoudt. En dat vaak doet op een zeer behoorlijk niveau. Hoe dat komt? Misschien zit samen musiceren wel gewoon in het Nederlandse DNA. WeMeer lezen over “Jazzorkesten in Nederland”

Jazz in Nederland: deel 2

Het is in deze serie al eerder aan de orde gekomen: de ontwikkeling van de jazz in Nederland. Die aflevering ging vooral over de periode tussen de jaren’40 en ‘60. In die jaren volgde Nederland wat jazz betreft de Verenigde Staten op de voet. Pas in de jaren ’60 en ’70 is er in NederlandMeer lezen over “Jazz in Nederland: deel 2”

Kerst en jazz: een prima combinatie

Bijna alle grote jazzcoryfeeën hebben wel kerstrepertoire gezongen. Er zijn veel kerstklassiekers die een lekkere jazzy sound hebben. Een sound die licht van toon is en aangenaam van melodie. Muziek ook die prettig in het gehoor ligt met teksten die positief zijn en moeten zorgen voor de nodige lichtpuntjes in deze donkere tijd. Het isMeer lezen over “Kerst en jazz: een prima combinatie”

Fusion verbindt diverse stijlen

Free jazz was in de jaren ’60 een krachtige, nieuwe stroming binnen de jazz. Maar er waren in die periode meer stroming waarvoor elementen uit de jazz een belangrijke basis vormden. Fusion is een samensmelting van twee of meer muziekgenres die in die periode tot allerlei nieuwe muzikale genres leidde zoals jazzrock en jazzfunk, maarMeer lezen over “Fusion verbindt diverse stijlen”

Jazz en de rest

Hoewel we de jaren ’50 van de vorige eeuw wat de jazz betreft hebben gehad, blijven we toch nog even in die periode hangen. In die tijd is er immers ook een aantal andere muziekstromingen ontstaan. Stijlen die misschien niet tot de zuiverste vormen van jazz gerekend kunnen worden, maar waarbij jazz op de ontstaansgeschiedenisMeer lezen over “Jazz en de rest”

Jazz via de VS naar Nederland

In deze serie, waarin we inmiddels in de periode 1940-1950 zijn beland, ging het tot nu toe vooral over de bakermat van de jazz, de Verenigde Staten. In deze aflevering richten we onze blik op Nederland. Hoe is de jazz in die jaren hier terecht gekomen en ontvangen? Nederland heeft een rijke jazztraditie. Het ontstaanMeer lezen over “Jazz via de VS naar Nederland”

Bebop: taal van de moderne jazz

Terwijl wereldwijd een oorlog werd uitgevochten, ging in Amerika de ontwikkeling van de jazz gewoon door. Men was met de swing de oorlog ingegaan, maar gedurende de oorlogsjaren ontstond er op initiatief van een aantal jonge jazzmusici een complete nieuwe stijl die in alles afweek van wat de jazz daarvoor was geweest: de bebop. WasMeer lezen over “Bebop: taal van de moderne jazz”

De virtuoze drievinger jazz van Django Reinhardt

Hij wordt gezien als de belangrijkste persoonlijkheid die de Europese jazz heeft voorgebracht: Django Reinhardt. Als telg van een rondtrekkende, muzikale zigeunerfamilie met een formidabel muzikaal gehoor maakte hij in 1931 kennis met de uit Amerika overgewaaide jazz. Hij raakte gefascineerd door deze muziek, combineerde die met de zigeunermuziek en ontwikkelde zo een heel eigenMeer lezen over “De virtuoze drievinger jazz van Django Reinhardt”

Jazzserie 5 – Louis Armstrong

Louis’ reis door de wereld van de jazz Drooglegging in Amerika duurde uiteindelijk tot 1933. De swing ontwikkelde zich in die periode steeds verder als populaire jazzstroming. De jaren van 1930 tot en met 1940 worden dan ook de swingperiode genoemd. De crisis is daar zeker debet aan geweest, want ondanks alle misère in dieMeer lezen over “Jazzserie 5 – Louis Armstrong”

Jazz in de crisistijd

Alle activiteiten van het Centrum Traditionele Jazz Harlingen zijn vanwege de coronacrisis voorlopig gestaakt en we niet weten hoelang deze situatie gaat duren. Daarom hebben we besloten om u door deze concertloze  periode heen te loodsen met een serie verhalen op onze website over de jazz.  Juist muziek kan in deze tijd van sociale beperkingenMeer lezen over “Jazz in de crisistijd”